Tuesday, February 5, 2013

Marjan Van Rompay Group - Silhouette

 Verrassend debuut album van Marjan Van Rompay  .... ... this one will be great ( Jef Neve) 
Hans Koert

Wie onvoorbereid het nummer Waltz for Sander opzet, zal niet kunnen bevroeden, dat de altsaxofonist, die ruim twee minuten lang de intro vorm geeft, het thema opbouwt, de toon zet, nog maar 24 jaar oud is …… het saxofoonspel, de lyrische toon, de beheersing van het instrument doen een doorwinterde instrumentalist vermoeden, groot geworden na jaren van optredens in rokerige clubs en tochtende openluchtpodia …..  Onlangs verscheen in eigen beheer Marjan van Rompay’s debuutalbum Silhouette, het album waar Waltz for Sander op staat.


Marjan van Rompay ( foto: Jasper Léonard)

Het album bestaat uit negen nummers, alle eigen composities van Marjan Van Rompay, die gespeeld worden door een gedegen ensemble, de Marjan Van Rompay Group, met Marjan op altsax, Bram Weijters op piano - Janos Bruneel, behalve bassist ook partner van Marjan - Toon Van Dionant slagwerk en als gastspelers tenorsaxofonist Dieter Limbourg, die de laatste tijd vaker met het "kwartet" optreedt en zangeres Paulien van Schaik.


Marjan Van Rompay Group: Silhouette ( ontwerp: Jasper Léonard)

Marjan werd april 1988 geboren in Lier  (provincie: Antwerpen) en ging al vroeg naar de muziekschool, omdat haar zussen daar ook op zaten .. dat zou ik ook gaan doen, vertrouwde ze Tom Beek toe Jazz (2009 nr. 3)). Ze was toen tien. Ze raakte verliefd op de saxofoon en luisterde naar muziek van Maceo Parker, James Moody, Cannonball Adderley en Bert Joris, haar grote voorbeeld ….. Na haar middelbare school ging ze studeren aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag, waar ze les kreeg van John Ruocco, Toon Roos, Rolf Delfos en Hein Van de Geyn.  Ze maakte deel uit van allerlei bandjes en speelde op tientallen festivals. Al vanaf de eerste jaren dat ze in Den Haag studeerde, schreef ze muziek ….. Die muziek werd gepeeld door verschillende formaties, maar de wens om een eigen groep te hebben, werd steeds groter …. Terug in België richtte ze de Marjan van Rompay Group op.  Een week voordat ze afstudeerde nam ze haar debuutplaat op: Silhouette.


Marjan van Rompay ( foto: Jasper Léonard)

Was vroeger in de jaren vijftig zo’n eerste plaatje vaak een knullig opgenomen EP-tje, de generatie van nu gaat niet meer over één nacht ijs, blijkt. Voor me ligt een professioneel in de Chris Weeda Fattoria Musica Studio in Osnabrück opgenomen, de “Rudy van Gelder studio á la Hackensack van Europa” zal’k maar zeggen, waar bijna de hele Nederlandse jazzscene zijn muziek laat vastleggen. De cd is gestoken in een fraai gestileerde hoes, uitgebracht onder eigen beheer:  Echos 001 …….  Een website en professioneel gemaakte foto’s volmaken het product …

Janos Bruneel ( foto: Hans Koert)

 Negen composities – lyrisch van toonvervelen niet …… een nummer als Dirty September, waarmee de cd start, is zo’n nummer met een thema dat meteen blijft hangen – Marjan speelt een prachtige solo, net als in het eerste deel van de afsluiter Bam Bam’s Baby Blackbird Blues, waarin Marjan op alt en Bram Weijters op piano soleren. Waltz for Sander is mijn meest favoriete stuk - dat zal niemand verbazen ..... 


Speelplein from Jasper Léonard on Vimeo.


Wat opvalt aan bijna alle nummers is de opbouw ….. Een eenvoudig thema opent het nummer, een intro gespeeld op piano, slagwerk of sax ( zoals Waltz for Sander), om daarna met de hele groep het thema uit te werken ……  waarbij opvalt dat alle instrumenten evenredig aan hun trekken komen, zonder dat Marjan zichzelf als een wethouder Hekking opdringt aan de luisteraar.


Marjan van Rompay ( foto: Jasper Léonard)

Een paar decennia terug wilden platenmaatschappijen nog wel eens stiekem een extra track toevoegen voor de gein; Verve had daar bijvoorbeeld zo’n handje van. Wie Chet Baker’s Baby Breeze opzet en de cd "vergeet", wordt met een extra track verrast, net als in Wynton Marsalis’ Black Codes (From the Underground). 
Janos Bruneel (foto: Hans Koert)
Voor de liefhebbers is een (onvolledige) lijst van dit soort zgn. hidden tracks beschikbaar.  Marjan moet dat onthouden hebben – wie de cd per ongeluk laat lopen na het negende nummer krijgt nog een toegift, zoals het hoort bij een geslaagd concert – een toegift met, a small but beautiful guest role, om met de woorden van Chris Weeda te spreken, voor Paulien van Schaik. Pianist Jef Neve, die een stukje schreef voor het hoesje, vertelt dat hij Marjan herinnert als twaalfjarige, op de muziekschool van Lier, .... only twelve back then, and you could barely see her from behind her saxophone …  Zelfs toen al zat haar muziek barstensvol energie, verklapt hij. Een mooi debuutalbum voor een artieste, die, zoals Jef Neve haar in het hoesje kwalificeert: This one will be great …..

De cd kan besteld worden, via de website van Marjan Van Rompay.

Hans Koert
keepswinging@live.nl
Volg de Keep (it) Swingingblog via Facebook of vraag de gratis nieuwsbrief.

Een meer dan twee minuten durend intro op altsax ... kippenvelmuziek op een cd in een opvallende hoes - negen eigen composities en nog een debuutalbum ook .... dat roept een heleboel vragen op .....   Marjan Van Rompay bracht onlangs in eigen beheer haar eerste album uit: Silhouette - Negen eigen nummers met een (h)echte groep .... Many are given the gift of music, but not many manage to stand out ..... This one will be great (Jef Neve.

 Retrospect
Keep Swinging (old) Oscar Aleman Choro Music Flexible Records Hit of the Week-Durium Friends of the Keep Swinging blog Keep Swinging Contributions

No comments:

Post a Comment